Perspectief in Geld, Werk en Gezondheid                                                     bel ons: 020-671 40 40

Een nieuw koophuis; hoe werkt dat precies?

Zes stappen naar nieuw woongenot

1. Oriëntatie

Het is verstandig de woonwensen goed in kaart te hebben gebracht. De locatie, het aantal (slaap)kamers, de noodzakelijke voorzieningen in de buurt. Blijf wel realistisch, de financiering dient natuurlijk wel uw mogelijkheden te blijven. 

2. Een koophuis bestaat niet alleen uit de hypotheeklasten

Tegenwoordig is het noodzakelijk dat eigen geld aanwezig is voor de aankoop. De rente staat weliswaar laag, maar dat maakt kopen niet direct “goedkoop”. De woonlasten bestaan uit bijvoorbeeld servicekosten van een Vereniging van Eigenaren, de aanvullende verzekering voor opstal en reserveren voor (toekomstig) onderhoud. Kijk vooral ook naar de risico’s, zelfs die waar u liever niet aan denkt. Zoals mogelijk uitval in het arbeidsproces of onverhoopt overlijden. Laat het totale “plaatje” door een expert voor u uitrekenen. Nevenstaand hebben wij een aantal nuttige berekeningen voor u op een rijtje gezet.

3. Bezichtigen en biedingen doen

Het ideale huis gevonden? Tijd om te bezichtigen. Wanneer het huis helemaal naar wens is, is het tijd om een bod te plaatsen. Let op! In de huidige woonmarkt bieden bezoekers al een stuk hoger dan de verkoopprijs, dit is een gevolg van de woningkrapte op de markt. Probeer hier zoveel mogelijk rekening mee te houden en laat u niet verleiden!

4. De trotse bezitter; wat nu?

Zodra het duidelijk is dat u het huis daadwerkelijk verkregen heeft is het aan te raden het huis bouwkundig te laten inspecteren, zodat u er zeker van bent dat het huis geen onzichtbare gebreken heeft en u met een gerust hart kan gaan wonen zonder verrassingen. U kunt zelfs clausules in het tijdelijk koopcontract laten opnemen dat u de koop kunt ontbinden als er gebreken aan het licht komen.

5. De gang naar de notaris; een fijn moment

In het algemeen wordt de koopakte getekend op het kantoor van de verkopende makelaar. In sommige steden, zoals Amsterdam, wordt de koopakte getekend bij de notaris. De officiële overdracht (leveringsakte en hypotheekakte) vindt altijd plaats op een notariskantoor.

Tussen deze bezoeken heeft u. tijd om de financiering rond te krijgen met een bank. Maar ook de andere zaken die u geregeld wilt hebben, zoals de inspectie, het akkoord van de bank en het storten van uw deel van het aankoopbedrag naar de notaris. Er komt veel papierwerk bij kijken met soms erg ambtelijke en technische taal. Uw adviseur begeleidt u in dit proces en dat kan veel problemen voorkomen. Juist dit werk nemen wij ook graag uit handen, zodat u zich kunt concentreren op de leuke aspecten van een nieuw huis. Zoals indeling, inrichting, verbouwen, verduurzamen etc. Welke meubels neemt u mee? Welke wensen voor nieuwe spullen heeft u? Allemaal zaken die uiteraard al met u besproken zijn bij het financieringsplan.

6. Sleuteloverdracht

Het moment  is echt aangebroken om het huis overgedragen van de vorige eigenaar en er zelf  te trekken! Het huis is nu officieel van u en u kunt genieten van uw nieuwe woonomgeving.

Nuttige berekeningen

Speciaal voor onze vaste klanten, hebben wij een aantal zogeheten “rekentools” beschikbaar gesteld:

NIEUW: De gezamenlijke banken voeren een campagne onder de noemer “Aflossingsblij“. Neem 5 minuten de tijd of uw (geheel of gedeeltelijke) aflossingsvrije hypotheek tot vreugde stemt.


Actuele overzichten:

Wat vinden klanten van ons?

Dat er veel nep reviews op het Internet staan, hoeven wij verder niet uit te leggen. Toch stellen wij recensies erg op prijs. Op Advieskeuze kunt u de meningen van anderen nalezen en -als u door ons bent geholpen- rekenen wij erop dat u er ook eentje zelf plaatst.

Heeft dit artikel uw interesse gewekt? Neem gerust contact met ons op:

Visit Us
LINKEDIN